Jag läser i Göteborgs Posten en helsidesannons från Svenskt
Näringsliv med rubriken Kan du bygga en brödrost på egen hand? Annonsen
beskriver en brittisk designers försök att tillverka en brödrost själv och hur
denna brödrost till slut smälte ihop efter att ha rostat bröd i fem sekunder. I
annonsen kan man vidare läsa att det är ett bevis på vikten av frihandel. Ingen
människa kan själv producera en brödrost utan den kräver att tusentals andra har specialiserat sig på att utvinna
ämnen, producera el, arrangera transporter och tillverka varje enskild
komponent så effektivt som möjligt.
Designern som Svenskt Näringsliv skriver om heter Thomas Thwaites
och projektet The Toaster Project (2009). Meningen med hans projekt var ju
såklart inte att visa sin självständighet genom att bygga en brödrost själv
utan tvärtom att visa på komplexiteten i ett så ordinärt ting som en brödrost.
Vad Svenskt Näringsliv undviker att ta upp i sin helsidesannons är kärnan i
hans projekt nämligen det absurda i att vi kan köpa denna brödrost, som så
många behövts för att tillverka och med den miljöpåverkan detta har, till ett
mycket lågt pris.
Through incremental improvements in technology we have created a
comfortable world which affords us the luxury of purchasing ‘throwaway’
consumer goods for only a few pounds. However, the tremendous worldwide mining
and manufacturing industry required to create the products, and the millions of
years taken for the raw materials to form, aren’t considered when we throw them
‘away’.
För tillfället gror protester bland arbetare i en av Kinas stora
manufakturstäder Shenzhen. En stad som ganska snabbt dyker upp om man söker på
brödrosttillverkning av ”tysk kvalitet”. Vad arbetarna protesterar över är att
de inte får tillräckligt betalt för det arbete de utför. I sin annons beskriver
Svenskt Näringsliv brödrostsprojektet som ett fiasko som kostade Thomas
Thwaites en månadslön men de glömmer bort att skriva att det var just detta som
han ville visa på. Hur kan en brödrost kosta nästan ingenting när det kostar så
mycket att tillverka den egentligen? Kanske arbetarna vid fabriken i Shenzhen
sitter inne med svaret som Svenskt Näringsliv verkar sakna.
Annonsen är en del i en satsning som heter Sverige tar matchen. Intentionen
är att visa på fördelarna med frihandelsavtal mellan EU och USA och berätta om hur konkurrenskraftiga företag bidrar
till välfärden och samhället. En kritik gentemot ett sådant frihandelsavtal
är inrättandet av så kallade investeringsskydd. Detta medför att vi frånsäger
oss möjligheten att ställa rättsliga krav på etisk och miljömässigt hållbar
produktion genom att vi då sätter käppar i hjulet för de företag som inte inser
vikten av detta.
Att välfärden och samhället är begrepp minst lika mångdimensionerade
som en brödrost verkar svenskt näringsliv glömma bort i sin annons. Egentligen är det ganska självklart. Ingen
enskild person kan i praktiken producera en brödrost på egen hand. Nej, och
likväl som insatsen från tusentals behövs för att producera en brödrost behöver
Sverige och näringslivet se till sin totala plats i världen för att uppnå ett
hållbart samhälle och en sann välfärd.
Ps.
Om Svenskt Näringsliv är intresserade av att ta upp fler exempel
från Thomas Twaithes produktion kan jag rekommendera The future of money, där
han bland annat spekulerar i hur det vore om den digitala dokumentationen av
konsumtion via kortköp eller digitala valutor kunde användas i hälsofrämjande
syfte. Om man köper för många cigaretter, för mycket alkohol eller för mycket
lyxprylar spärras konsumtionen för ens eget bästa.
Bra text Elin!
SvaraRaderaTänkvärt. Det är inte första gången som Svenskt näringsliv gör ytliga och ensidiga tolkningar. Det är liksom deras grundidé..
Jo visst. Tragiskt är ju att det är vissa som har råd med helsidesannonser och andra inte… Tack för att du läste!
Radera